01 September, 2008

Då har turen kommit till mig.

Får väl börja med att säga att presentationer, eller ja skrivande överhuvudtaget, inte är min starkaste sida. Men i alla fall, jag ger det ett försök..

Mathias heter jag, snart 20 år, bor i ett mindre samhälle (läs: håla) som heter Björklinge (2 mil norr om Uppsala).

Hoppade på fotografi-tåget runt 2005 i och med att jag köpte min första kompaktkamera och det till stor del tack vare min morfar som så länge jag kan minnas alltid har gått runt med en kamera i ena handen och en filmkamera i den andra. Så man skulle väl kunna säga att intresset gick i arv. Blev senare lite mer seriöst när jag köpte min första systemkamera för 2 år sedan. Jag har, skillnad från majoriteten här, ingen fotografisk utbildning eller liknande utan är helt självlärd.

Ni kommer antagligen få se en hel del svart/vita bilder från min sida. Det blir oftast så. Jag gillar "cleana" avskalade bilder, (men det har en tendens att ibland bli helt tvärtom). Ganska mörka, kanske lite vemodiga och dystra. Visst, det blir mycket färg i mellan åt också. Det varierar med mitt humör. Jag fotar nästan enbart med fasta objektiv och stor bländare, (skulle gissa på att 90% av mina bilder är tagna med f2,8 eller större). Men så klart händer det ibland att jag använder normalzoom, fast då mest för vidvinkelns skull.

Inspireras mycket utav Heidi Slimane, Chan-wook Park, Magnus Renfors, musik och film.

Ja och om man inte ser mig med en kamera runt axeln så kan man antagligen se mig åkande på en longboard, sittande vid en mac, sovande på en buss (eller säng), liggande framför en tv eller kanske dansande på någon fest.

Det var allt för mig för nu, på återseende!

/Mathias Forsström

No comments:

Post a Comment