28 August, 2008

Hallå där ät blåbär


Jag heter Susanna Erkheikki (uttalas precis som det låter), jag är 21 år och bor i Luleå.
När jag var tretton-fjorton började jag inventera bland min mor och fars fotoprylar, jag hittade ett x antal systemkameror som jag började använda. Har haft foto som ett väldigt stadigt intresse sen dess.

Även om jag läste Fotografisk bild A på gymnasiet så skulle jag vilja kalla mig självlärd eftersom jag i princip kunde allting redan innan kursen, den enda detaljen var att det jag gjorde med kameran fick olika namn och beteckningar som jag inte kunnat förut.
Min nuvarande fotoutrustning består mest av en Nikon D300 och ett plastigt vidvinkelzoom från Tokina. Jag fotograferar mycket analogt också men framkallar aldrig rullarna, det är något jag ska ta tag i när jag flyttar och har tid och plats att inreda ett litet mörkrum.

Jag inspireras mycket av de människor jag har omkring mig men också av bilresor, musikvideos, snygga filmer samt diverse naturupplevelser t.ex. fjällvandringar. Jag tycker om att fotografera natur, fast inte på ett tråkigt sätt, och så tycker jag om att fotografera människor ur andra vinklar än ansikte-rakt-framifrån. Fast när det kommer till kritan kan jag fotografera vad som helst, när som helst. Jag letar ständigt efter det perfekta fotoljuset och har än så länge hittat det i juli kring två-tre på morgonen. Blekt och fint.

I övrigt så kan jag berätta att jag tycker om att måla, klippa och klistra, flänga omkring i obygden, träffa folk, och fika. Ett vanligt missförstånd är att jag skulle vara hipp och häftig, jag är faktiskt varken eller. Jag är ganska nördig, långrandig och tråkig.

Ja, och så kan jag ju poängtera att det är jag som är initiativtagare till den här bloggen och att den inom en snar framtid kommer fullkomligt blomstra!

Min hemsida: http://erkheikki.eu
Min flickr: http://www.flickr.com/photos/susannae

No comments:

Post a Comment